نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در کودکان و نوجوانان
لوگو جوونه

نویسنده: جوونه

تاریخ: 18 بهمن 1401

نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان

یکی از حقایق تلخ زندگی این است که اختلالات روانی مانند افسردگی در کودکان و نوجوانان نیز رخ میدهد. در حال حاضر شواهد نشان میدهد که ۱ تا ۳ درصد از کودکان قبل از رسیدن به بلوغ به افسردگی دچار می شوند.

افسردگی زودرس یک بیماری قابل درمان است که نباید نادیده گرفته شود. چون در صورت عدم درمان با مشکلات دیگری مانند خشونت سوء مصرف مواد و خودکشی همراه خواهد بود. تشخیص زودهنگام نشانه های افسردگی کودکان بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات این اختلال در روند طبیعی یادگیری و رشد اختلال ایجاد میکند و مانع آموزش برقراری روابط شده و به مختل شدن زندگی خانوادگی منجر میشود.

اما افسردگی چیست و در کودکان و نوجوانان چه نشانه هایی دارد؟ با این مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی روانشناختی است که بر احساسات طرز تفکر و نحوه عملکرد فرد اثر منفی می گذارد.

افسردگی، باعث احساس غم و اندوه ،زیاد ،خشم کاهش انرژی و خستگی مفرط شده و درازمدت و یا از دست دادن علاقه به فعالیتهایی میشود که زمانی از آن لذت میبردید. این بیماری میتواند منجر به انواع مشکلات روحی و جسمی شده و توانایی عملکرد فرد در محل کار و خانه را کاهش دهد.

در مواد حاد افسردگی و در صورت عدم تشخیص، آن زندگی فرد مختل می شود. افسردگی در کودکان با بیقراری انزوا عدم ارتباط با اطرافیان خود را نشان میدهد. با وجود این، خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و روشهای درمانی مختلفی هم برای آن وجود دارد.

افسردگی در کودکان چقدر شایع است؟

آمارها نشان میدهد که افسردگی در بین کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. در سال ۲۰۲۱ بررسی نظام مند و متا آنالیز ۲۹ نمونه مطالعه معتبر که در مجموعه حدود ۸۱ هزار نفر در آن مشارکت داشتند. نشان داد که از هر ۴ کودک ۴ تا ۱۷ ساله ۱ نفر نشانه های بروز افسردگی را نشان میدهد.

محققان میگویند که اگرچه افسردگی در دوران کودکی چیز جدیدی نیست اما همه گیری کرونا به دلیل فاصله گذاری، اجتماعی آسیبهای روانی ناشی از آن و یادگیری از راه دور میزان شیوع آن را تقریبا دو برابر کرده است.
نویسندگان این مطالعه تاکید میکنند که در دوران همه گیری ،کرونا کودکان اختلالات چشمگیری را در زندگی روزمره خود تحمل کرده اند، از جمله:

  •  انزوای اجتماعی مداوم
  • افزایش استرس
  •  کاهش تعامل با همسالان

علاوه بر این محققان میگویند همه این ،علائم نشانههای بالقوه پریشانی روانی و مشکلات سلامت روان در کودکان و نوجوانان هستند. علاوه بر این این بررسی نشان داد که دختران نسبت به پسران میزان افسردگی بیشتری دارند.

نشانه های افسردگی کودکان و نوجوانان

اصلی ترین نشانه های افسردگی کودکان و نوجوانان که والدین باید جدی بگیرند و در صورت مشاهده چند نشانه جهت تشخیص و درمان کودک خود اقدام کنند به شرح زیر است.

علاقه کمتر به انجام فعالیتهای معمولی

یکی از اصلی ترین نشانه های افسردگی کودکان و نوجوانان از دست دادن علاقه یا لذت بردن از چیزهایی است که قبلا باعث شادی آنها میشده است. در کودکان ممکن است این نشانه به صورت ترک کردن بازی با دیگران کز کردن در یک گوشه و عدم تحرک ظاهر شود اما نوجوانان ممکن است ورزش ارتباط با دوستان و سایر فعالیتها را کنار بگذارند زیرا همان احساس قبل را در آنها ایجاد نمیکند.

احساس خستگی و انرژی پایین

کم حوصلگی احساس کسالت یا خستگی مفرط و انرژی پایین از علائم افسردگی است. در چنین حالتی حتی وقتی کودک و نوجوان کار و یا تکالیفی برای انجام دادن دارند انرژی لازم برای انجام آن را ندارند.

مشکل عدم تمرکز یکی از اصلی ترین نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان

تمرکز روی تکالیف مدرسه برای کودک و نوجوان سخت میشود یا ممکن است در پیگیری مکالمه یا حتی تماشای تلویزیون مشکل داشته باشید. حواس کودک به راحتی پرت میشود و به نظر میرسد که ذهن و فکر آنها جای دیگری است.

عملکرد ضعیف در مدرسه

کاهش عملکرد کودک و نوجوان در مدرسه و غیبت مکرر از مدرسه منجر به پایین آمدن نمرات میشود از دیگر نشانه های افسردگی کودکان است. احساس عصبانیت یا تحریک پذیری در مدرسه و خانه نیز از دیگر علائم افسردگی در سنین کودکی و نوجوانی است.

احساس ناراحتی

خلق افسرده و ناراحت مشخصه افسردگی است و بسیاری از مردم این نشانه را یک علامت اصلی افسردگی تشخیص میدهند. افسردگی اغلب شامل خلق غمگین و ناراحت است در افسردگی ناراحتی و غم عمیق تر از غم معمولی است .

علاوه بر احساس غمگینی بسیاری از کودکان و نوجوانان همچنین احساس ناامیدی بی ارزش بودن و گناه میکنند و هر چقدر هم که تلاش میکنند نمیتوانند از این حس و حال خارج شوند.

پرخاشگری و رفتارهای تکانه ای

ابراز خشم نسبت به افراد و موقعیتها و واکنشهای سریع تکانهای نسبت به اتفاقات که معمولا به صورت منفی اتفاق میافتد، میتواند نشانه ای از افسردگی پنهان در کودک و نوجوان باشد. این رفتارهای پرخاشگرانه ممکن است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم شکلی از آسیب به خود یا به دیگران یا به اشیا طغیان ناگهانی خشم و استفاده از خشونت باشد.

غمگین بودن و دایم گریه کردن

وقتی کودکان افسردگی دارند بیشتر از حد معمول غم و اندوه را احساس میکند و احساسات خود را به سختی کنترل میکنند. از نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان این است که بی دلیل گریه میکنند یا بیش از حد معمول گریه میکنند.

البته گاهی اوقات همه افراد احساس ناراحتی میکنند و گریه کردن ممکن است تنها یک واکنش احساسی طبیعی باشد. تفاوت این دو را یک روان درمانگر دقیق تر تشخیص میدهد.

تجربه دردهای بدنی و بیماری های جسمانی

تجربه دردهای بدنی به صورت مکرر در ،شکم ،سر معده و میتواند نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان باشد. گاهی اوقات کودکان توانایی ابراز احساسات خود را ندارند و به همین علت این علائم را به صورت دردهای بدنی تجربه میکنند ( به خاطر داشته باشید که تشخیص این مساله به عهده فرد متخصص است و نیاز به ارزیابی همه جانبه میباشد.)

کناره گیری از دوستان و خانواده

اجتناب از جمع های خانوادگی رد کردن دعوتها یا کناره گیری از دوستان و گذراندن بیشتر وقت خود در تنهایی همه نشانههای افسردگی کودکان و نوجوانان هستند.

خودآزاری یا افکار خودکشی

وقتی کودک یا نوجوان نمیتواند از احساس خود بگوید یا بیان آن برای او دشوار است. ممکن است این احساسات را با آسیب رساندن به بدن خود بیان کند و یا آن را راهی برای مقابله با احساسات ،خشم ناامیدی و غم بداند.
والدین در صورت مشاهده علائم افسردگی در کودک یا نوجوان خود بهتر است از یک متخصص سلامت روان به والدین کمک بگیرند. تا علت آن را تشخيص داده و از رفتارهای خودآزاری کودک و نوجوان و عواقب خطرناک آن پیشگیری کنند.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

 نتیجه گیری

افسردگی در کودکان و نوجوانان به عنوان یک مساله روانشناختی اثبات شده وجود دارد. با آگاهی از نشانه های افسردگی و مراجعه به رواندرمانگر کودک و نوجوان امکان درمان به موقع و پیشگیری از آسیبهای دوران بزرگسالی را میتوان تا حد قابل توجهی برای کودک و نوجوان درگیر با این نشانه ها کاهش داد.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

منابع

hpsychcentral.com
psychologytoday.com

دنبال تراپیست میگردی؟

ما کمکت می‌کنیم که با توجه به نیازت، متخصصی که دنبالشی رو پیدا کنی. فقط کافیه فرم زیر رو پر کنی!

مجله جوونه

مجله جوونه، یادگیری بی حد و مرز

Line
دیدگاه خود را بنویسید