روش های درمان افسردگی در کودکان

روش های درمان افسردگی در کودکان
لوگو جوونه

نویسنده: جوونه

تاریخ: 18 بهمن 1401

در این مطلب از جوونه قصد داریم به موضوع روش های درمان افسردگی در کودکان  بپردازیم.

حدود ۱ تا ۲ درصد کودکان قبل از بلوغ یک دوره افسردگی را تجربه می کنند. پس از بلوغ میزان افسردگی به حدود ۳ تا ۸ درصد افزایش مییابد که این میزان در دختران بیشتر از پسران است. از هر پنج نوجوان یک نفر تا زمانی که به سن بلوغ میرسد یک اختلال افسردگی را تجربه میکند.

این آمار نشان میدهد که افسردگی را باید جدی گرفت و با مشاهده علائم در کودک فورا نسبت به درمان بیماری اقدام کرد. اما بهترین روشهای درمان افسردگی در کودکان چیست؟ چه راهکارهایی وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

اثرات افسردگی دوران کودکی بر سلامت روان در درازمدت

افسردگی تغییراتی در مغز ایجاد می.کند در صورت عدم درمان افسردگی ،کودکان این تغییرات میتواند اثرات بلند مدتی روی سلامت روان داشته باشد.
از اثرات عدم درمان افسردگی در کودکان عبارتند از:

  • تجربه مجدد افسردگی در بزرگسالی
  • عملکرد ضعیف در مدرسه
  • کاهش عملکرد اجتماعی
  • افزایش سطح اضطراب
  • احتمال گرایش به سوء مصرف مواد
  • افزایش خطر خودکشی

هرچه کودکی که افسردگی دارد حمایت عاطفی بیشتری از والدین و اطرافیان دریافت کند و زودتر درمان شود آثار دوران افسردگی کوتاه تر خواهد بود.

درمان افسردگی در کودکان
روشهای درمان افسردگی کودکان

درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان فعالیتی تخصصی میباشد که نیاز به دریافت همراهی از سمت روانشناسان کودک است. قدم اول برای درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان به مراجعه به روانشناس کودک و نوجوان میباشد.

در مرحله اول رواندرمانگر کودک و نوجوان به ارزیابی علائم فرد و مصاحبه با والدین میپردازد. و پروسه رواندرمانی آغاز میگردد. در مواردی که علائم افسردگی شدت بیشتری داشته باشد، روان درمانگر کودک و نوجوان ارجاع به روانپزشک را انجام میدهد. تا با ارزیابی روانپزشک پروسه دارودرمانی نیز آغاز شود.

به یاد داشته باشید که بدون تشخیص روانپزشک از مصرف دارو به صورت خودسرانه یا با تشخیص روانشناس پرهیزید. برای مصرف هرگونه دارو نیاز به ارزیابی از سمت روانپزشک میباشد.

بسیاری از مطالعات اثرات روان درمانی را در مقابل دارو درمانی ارزیابی کرده اند. در مواردی که کودک افسردگی متوسط یا حاد دارد. از دارو درمانی استفاده میشود. اگرچه استفاده از دارو درمانی علائم افسردگی را سریعتر از روان درمانی کاهش میدهد. اما تسکین علائم فقط تا زمانی ادامه دارد که دارو مصرف شود.

روان درمانی اثرات ماندگارتری دارد چرا که نه تنها علائم دوره فعلی افسردگی را تسکین میدهد، بلکه خطر بروز دوره های افسردگی بعدی را نیز کاهش میدهد. روان درمانگر به کودک شما کمک میکند تا ریشه تجربیات و احساساتی را که ممکن است در بروز افسردگی نقش دارند را کشف کند. این شکل درمان بر تغییرات مثبت و طولانی مدت در مغز اثر میگذارد

مطالعات نشان میدهد که هر دو نوع درمان افسردگی کودکان نحوه عملکرد مغز را تغییر میدهند روان درمانی به کودکان و نوجوانان بینشی میدهد
که چگونه واکنشهای خودشان نسبت به تجربیات منفی باعث فرو رفتن در باتلاقی از افکار منفی میشود که افسردگی را به دنبال دارد.
روان درمانی باعث رشد مهارتهای مقابلهای می شود. این مسئله باعث قطع زنجيره واکنش به وقایع و تجربیات منفی می شود. احساس کنترل را بازیابی میکند چیزی که هیچ دارویی نمیتواند ارائه دهد مهمتر از همه پیوندی که بین بیمار و روان درمانگر ایجاد میشود. به ابزاری برای حمایت و بهبودی بیمار تبدیل میشود.

همچنین در بعضی از شرایط برای انجام درمان کودک و نوجوان نیاز به یادگیری مهارتهای جدید از سمت والدین نیز میباشد که در این مواقع روان درمانگر کودک جلساتی برای صحبت و مشاوره با والدین در نظر میگیرد. به یاد داشته باشید که خانواده همچون یک سیستم است و با تقویت مهارتهای روانی در سایر اعضا و یا دریافت رواندرمانی ،فردی سرعت درمان برای کودک و نوجوان نیز بالاتر میرود. و فضای سالمتری را در خانواده تجربه میکند.

تشخیص افسردگی کودکان و نوجوانان

اگر فکر میکنید که یکی از اطرافیان و یا فرزند یا کودک یا نوجوان شما با افسردگی دست و پنجه نرم میکند باید آن را جدی بگیرید. کمک کردن و یافتن یک روان درمانگر خوب به درمان هرچه سریعتر افسردگی آنها کمک شایانی میکند.
انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد از جمله اختلال افسردگی عمده (MDD) و اختلال افسردگی مداوم (PDD) که هر یک از آنها علائم متفاوتی دارند.
یک دوره افسردگی عمده در کودکان و نوجوانان با یک دوره حداقل ۲ هفته ای خلق و خوی شدید تحریک پذیر یا غمگین یا کاهش علاقه به فعالیت و کم تحرکی تعریف میشود. علاوه بر این برای تشخیص اختلال افسردگی اساسی باید حداقل چهار علامت دیگر هم وجود داشته باشد.

اختلال افسردگی مداوم که قبلاً دیستیمیا نامیده میشد، یک نوع افسردگی مزمن تر اما با شدت کمتر است. زمانی که خلق و خوی تحریک پذیر یا افسرده حداقل ۱ سال طول میکشد، گفته میشود. که کودک یا نوجوان اختلال افسردگی مداوم دارد.
برای تشخیص افسردگی، پزشک یا درمانگر با کودک و والدین او صحبت کرده تا از علت افسردگی و مدت زمانی که علائم وجود داشته است اطلاع کسب کند و از والدین یا مراقبان کودک نیز سوالاتی میپرسد.

نکاتی مهم برای تسریع روند درمان افسردگی در کودکان

والدین به عنوان مراقب فرزند نمیتوانند افسردگی آنها را برطرف کنند. با این حال والدین نقش مهمی در تسهیل درمان افسردگی کودکان خود دارند. با به کار گرفتن توصیه های زیر فرزند شما زودتر بهبود یافته و به روال عادی زندگی باز می گردند. شما میتوانید به روشهای زیر از کودک خود حمایت کنید.

  •  پرسیدن سوالاتی درباره احساسات او و یک شنونده فعال بودن
  • نشان دادن عشق و علاقه بی قید و شرط خود به آنها
  • تأیید احساسات آنها و بی اعتبار نکردن احساسات فرد
  • آگاه شدن والدین از تاثیر رفتارشان بر سلامت کودک یا نوجوان و مدیریت آن
  • حمایت از آنها و داشتن حضوری واقعی در کنارشان
  • ایجاد فضایی امن برای کودک یا نوجوان در خانه
  • تشویق و حمایت کودک و نوجوان به تغذیه و ورزش و خواب کافی

نتیجه گیری

شروع پروسه رواندرمانی برای بسیاری از والدین نگران کننده میباشد. به خاطر داشته باشید که تجربه این احساسات در شروع پروسه رواندرمانی برای فرزندتان طبیعی است. و اغلب والدین احساسات مختلفی همچون ،ترس ،تردید احساس گناه و … را تجربه می کنند.

در صورتی که علائم افسردگی را در فرزند خود مشاهده کردید بهترین کار این است که به یک روان درمانگر مراجعه کنید. تا در صورت تشخیص افسردگی روند درمان را سریع تر آغاز کند و در مسیر درمان و بهبود قرار بگیرد.

 

منابع

psychcentral.com
psychologytoday.com

 

 

 

 

دنبال تراپیست میگردی؟

ما کمکت می‌کنیم که با توجه به نیازت، متخصصی که دنبالشی رو پیدا کنی. فقط کافیه فرم زیر رو پر کنی!

مجله جوونه

مجله جوونه، یادگیری بی حد و مرز

Line
دیدگاه خود را بنویسید