10 دلیل ترس از تراپی

اضطراب قبل از شروع رواندرمانی
لوگو جوونه

نویسنده: جوونه

تاریخ: 20 مهر 1403

ممکنه افراد زیادی قبل از شروع جلسات درمان و مراجعه به تراپیست اضطراب یا ترسی رو تجربه کنن. حتی افرادی که در برهه های مختلف زندگی نزد درمانگرهای مختلف رفتن و اولین بار نیست که وارد اتاق درمان میشن، ممکنه اضطراب یا ترسی رو مجدد تجربه کنن. بنظرتون علتهای اضطراب قبل از شروع رواندرمانی چی میتونه باشه؟ آیا تجربه ترس قبل از تراپی طبیعیه؟

اگه مایلید که جواب این سوال ها رو بدونید با مقاله امروز از جوونه همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اضطراب قبل از تراپی چیست؟

اضطراب قبل از شروع جلسات روان‌درمانی یک تجربه معمول و طبیعی هست که بسیاری از افراد هنگام مواجهه با یک موقعیت جدید و ناآشنا اونو تجربه می‌کنند. این اضطراب می‌تونه ناشی از چندین عامل روانی و شناختی باشد و در اغلب موارد، نتیجه انتظار برای مواجهه با تغییرات، بررسی مجدد خود و یا ترس از بررسی گذشته و احساسات پیچیده هست.

اضطراب یک واکنش طبیعی است که ذهن و بدن ما برای محافظت در برابر موقعیت‌های ناشناخته یا استرس‌زا تجربه می‌کنن. وقتی فردی برای اولین بار قصد داره به تراپی بره، با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شه و اضطراب قبل از شروع رواندرمانی رو تجربه میکنه.

همچنین ترس از مراجعه به تراپیست، که گاهی با عنوان “ترس از تراپی” یا “ترس از درمان” هم شناخته می‌شه، یکی از احساسات رایج بین افرادی هست که ممکن هست به درمان روانشناختی نیاز داشته باشن، اما از اولین قدم برای دریافت کمک میترسن. این ترس می‌تونه به دلایل مختلفی ایجاد بشه و معمولاً با احساسات منفی مانند اضطراب، شرم، یا ناامنی همراه هست.

چرا اضطراب در جلسات ابتدایی بیشتر است؟

تراپی یک فرآیند بسیار شخصی هست و افراد در آن از احساسات، تجربیات و حتی افکار خصوصی‌شون صحبت می‌کنند. این بازگویی و گشودگی ممکنه در ابتدا دشوار باش و منجر به اضطراب قبل از شروع رواندرمانی بشه.

همچنین در جلسات ابتدایی، فرد هنوز تراپیست رو نمی‌شناسه و نمی‌دونه که آیا می‌تونه به او اعتماد کند یا نه. ایجاد اعتماد در رابطه نیاز به زمان داره و تا وقتی این اعتماد شکل نگیره ممکن هست اضطراب قبل از تراپی همچنان وجود داشته باشد.

اگر به مشاوره و تراپی نیاز داری، ما میتونیم مناسب‌ترین رویکرد و تراپیست رو بهت معرفی کنیم. کافیه فرم زیر رو پر کنی!

اگر به مشاوره و تراپی نیاز داری، ما میتونیم مناسب‌ترین رویکرد و تراپیست رو بهت معرفی کنیم. کافیه فرم زیر رو پر کنی!

دلایل رایج ترس ازتراپی

دلایل رایج ترس ازتراپی

برخی از دلایل ترس از مراجعه به تراپیست عبارتند از:

احساس شرم یا ضعف

بسیاری از افراد فکر می‌کنن که مراجعه به تراپیست به معنای پذیرش ضعف یا مشکل شخصیتی هست. یا فکر میکنن اگه نزد تراپیست مراجعه کنن، دیوونه یا روانی هستن و از این بابت شرم زیادی رو تجربه میکنن و میترسن که به تراپیست مراجعه کنن.

ترس از باز کردن زخم‌های قدیمی

گاهی تجربه مجدد چیزی که برای فرد دردناک بوده اونقدر فشار روانی ممکنه وارد کنه که شخص تاب تحمل اون رو نداشته باشه و اگه درمانگر رو با رویکرد گذشته نگر انتخاب کنه، ممکنه ترس از تراپی و اضطراب قبل از شروع رواندرمانی رو تجربه کنه و نخواد درباره مسائلش صحبت کنه.

احساس کنترل‌پذیری کم

برخی افراد می‌ترسن که در طول درمان احساس کنن که کنترل روند رو از دست دادن و مجبورن احساسات و تجربیات خودشون رو با شخص دیگری در میان بذارند درحالی که واقعا فرایند تراپی اینگونه نیست و مشاور به مواردی که مراجع آمادگی مواجهه با اون رو نداره احترام میذاره و اجباری در کار نیست.

دلایل اضطراب قبل از شروع رواندرمانی

افراد ممکنه قبل از شروع تراپی اضطراب قبل از تراپی رو تجربه کنن. این اضطراب میتونه دلایل متعددی داشته باشه. برخی از این دلایل عبارتند از:

قرار گرفتن در موقعیت ابهام و ناآگاهی

برای بسیاری از افراد، فرآیند تراپی جدید و ناآشنا هست و نمی‌دونن چه چیزی در انتظارشونه. انگار تراپی رفتن شبیه خارج شدن از منطقه امنشونه. اونها ممکنه به این دلیل اضطراب قبل از شروع رواندرمانی رو تجربه کنن چون از موقعیت پیش رو آگاهی ندارن و حتی شاید این ترس رو داشته باشن که حالشون الان به اندازه کافی خوب نیست و نکنه درمانگر حالشون رو بیشتر بد کنه و زخمشون رو فشار بده.

ترس از قضاوت و رازدار نبودن

وقتی مراجع ها پیش تراپیست میرن، از رازها و مسائل مهم زندگیشون حرف میزنن؛ از مسائلی که شاید حتی اونا رو به انسانهای نزدیکشون نگفتن.  اونها میدونن که قراره در جلسات درمان درباره این موضوعات صحبت کنن و همین میتونه منجر به اضطراب قبل از شروع رواندرمانی بشه. این افکار تو ذهنشون بیاد که نکنه درمانگرم رازداری نکنه یا نکنه منو قضاوت کنه… و همین افکار به ترس از تراپی رفتن دامن میزنه.

برای آشنایی بیشتر با حدود و مرزهای فرایند تراپی میتونید بلاگ«ردفلگهای اتاق درمان» رو مطالعه کنید.

آسیب‌پذیری و بازگو کردن احساسات

یکی دیگه از علتهای اضطراب قبل از شروع رواندرمانی که با مورد بالا هم ارتباط داره اینه که وقتی افراد از دردها، مشکلات و زخم هاشون صحبت میکنن ، در موضع ضعیف بودن و آسیب پذیری قرار میگیرن و این شرایط میتونه منجر به اضطراب و  ترس افراد بشه. بویژه وقتی صحبت کردن درباره احساسات برای این اشخاص سخت بوده باشه یا نقاب قوی بودن رو به چهره زده باشن.

ترس از تغییر

حتی اگر افراد به تغییر نیاز داشته باشن، پذیرش تغییر می‌تونه نگران‌کننده باشه. افراد ممکنه از روبرو شدن با احساسات سرکوب شده، پذیرفتن عواقب تصمیم‌های گذشته یا تغییر الگوهای فکری و رفتاری خودشون بترسن و این میتونه منجر به اضطراب قبل از شروع رواندرمانی بشه. افراد مایلن تاجایی که میتونن مسئولیت گریز باشن و از زخم هاشون اجتناب کنن. پس کسی که علیرغم این شرایط به فرایند رواندرمانیش ادامه میده شجاعت بسیاری داره.

ترس از برچسب خوردن

گاهی ترس از برچسب خوردن میتونه منجر به اضطراب از شروع رواندرمانی بشه. به عنوان مثال فرد میترسه که بهش برچسب روانی یا اختلال خاص بخوره و دیگران بفهمن و احساس شرم رو تجربه بکنه. به همین جهت اضطراب از تراپی ممکنه در اوایل جلسات نمایان بشه.

انتظارات غیرواقعی و کم بودن تاب آوری

تصور غلطی که ممکنه در ذهن خیلی از افراد جا افتاده باشه اینه که تراپیست فوراً مشکلاتشون رو حل می‌کنه یا باید همیشه نتایج سریع و مشخصی وجود داشته باشه، و اگه در جلسات شرکت کنن و با واقعیت مواجه بشن ممکنه ترس از تراپی داشته باشن یا در جلسات شرکت نکن. این شرایط بدلیل اینکه تاب آوری و مسئولیت پذیری افراد کمه بوجود میاد.

همچنین برخی از انتظارات غیر واقعی عبارتند از:

انتظار برای تجزیه‌وتحلیل سریع مشکلات: گاهی افراد می‌خوان از همان جلسه اول به عمق مشکلات برن، درحالی‌که ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط مؤثر نیاز به زمان داره.

فشار برای صحبت کردن کامل و بدون تردید: افراد ممکنه تصور کنن باید همه چیز رو واضح و بدون تردید بیان کنن، درحالی‌که تراپی فضایی برای اکتشاف و پیدا کردن احساسات هست، نه ارائه گزارش دقیق.

تجربیات منفی گذشته( انتقال اضطراب قبلی)

از دیگر علتهای اضطراب قبل از شروع رواندرمانی این هست که افرادی که قبلا به تراپیست مراجعه کردن و مسالشون حل نشده و ناکامی رو تجربه کردن، ممکنه مجدد نگران باشن از این قضیه و این طور فکر بکنن که نکنه درمانگر کنونی هم مثل قبلی باشه.

راهکارهای کاهش اضطراب قبل از شروع جلسات رواندرمانی

راهکارهای کاهش اضطراب قبل از شروع جلسات رواندرمانی

برای کاهش اضطراب قبل از شروع جلسات روان‌درمانی، میشه از چندین راهکار ساده اما مؤثر استفاده کرد. این راهکارها به افراد کمک می‌کنن تا با آرامش بیشتری وارد فرآیند تراپی بشن و از ابتدا تجربه بهتری داشته باشن:

آشنایی با فرآیند تراپی و سایر مقررات موجود

تحقیق درباره صلاحیت رواندرمانگر به تناسب شرایط موجودش و شناخت رویکرد روان‌درمانی (مثل شناختی-رفتاری، روان‌تحلیلی و…) میتونه به شخص برای غلبه بر ترس از تراپی کمک کنه. همچنین آگاهی از حقوق مراجع توسط اشخاص میتونه منجر به کاهش اضطراب از  تراپی بشه. مثلا با دونستن اینکه جلسات چگونه پیش میرن یا اصول رازداری چیه و…  میشه اضطراب قبل از شروع رواندرمانی رو کم کرد.

همچنین افراد میتونن این موارد رو در شروع جلسات درمان از تراپیستشون بپرسن و بخوان که براشون توضیح بده.

برای اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد میشه بلاگ «اهمیت انتخاب درمانگر مناسب در روند تراپی» رو مطالعه کنید.

آمادگی ذهنی قبل از جلسه

فهرست کردن اهداف و مسائلی که فرد می‌خواد در جلسات روی اون‌ها کار کنه، یا سوالاتی که می‌خواد از تراپیست بپرسه، باعث می‌شود در جلسه احساس تسلط و آمادگی بیشتری داشته باشه و بر اضطراب قبل از تراپی غلبه کنه.

همچنین خلاصه‌نویسی احساسات هم میتونه به مراجع برای غلبه بر ترس از تراپی کمک کنه.  قبل از جلسه، نوشتن احساسات و افکاری که باعث اضطراب میشه می‌تونه به فرد کمک کنه تا اون‌ها رو مشخص کنه و هنگام جلسه بهتر بیان کنه.

تمرین‌های آرام‌سازی

انجام بعضی از تمرینهای آرام سازی مثل موارد زیر میتونه به اضطراب قبل از شروع رواندرمانی کمک کنه.

تنفس عمیق: انجام تمرینات تنفس عمیق (مثل تنفس ۴-۷-۸) می‌تونه به کاهش تنش جسمی و روانی کمک کنه.

مدیتیشن یا یوگا: این تکنیک‌ها به آرامش ذهن و کاهش افکار منفی کمک می‌کنن.

تمرین‌های ذهن‌آگاهی (Mindfulness): تمرکز روی لحظه حال می‌تونه فرد رو از نگرانی‌های مرتبط با آینده (جلسه تراپی) دور کنه.

انتخاب محیط و زمان مناسب

دو عامل زمان و محیط میتونه در تنظیم اضطراب قبل از تراپی به شخص کمک کنه.

انتخاب زمانی که فرد احساس راحتی بیشتری داره و کارهای دیگه بهش فشار نمیاره (مثل اوایل صبح یا زمانی که کارهای روزمره تموم شدن) میتونه مناسب باشه.

محیط آرام: اگر جلسه به صورت آنلاین هست، انتخاب محیطی که در اون آرامش هست و می‌تونه بدون وقفه شخص صحبت کنه، مهم هست.

استفاده از حمایت اجتماعی

حمایت دوستان یا خانواده: صحبت با فردی مورد اعتماد قبل از جلسه می‌تواند به کاهش اضطراب قبل از تراپی کمک کنه.

پیدا کردن یک فرد حمایتی: اگر افراد دیگری رو می‌شناسید که تجربه تراپی داشته‌ان، صحبت با اون‌ها می‌تونه به درک بهتر و کاهش ترس‌از تراپی منجر بشه.

یادآوری هدف و فرایند درمان

یادآوری اینکه شما به دلیل مراقبت از خودتون و بهبود وضعیت روانی به تراپی میرید، می‌تونه به کاهش اضطراب قبل از شروع رواندرمانی کمک کنه.

همچنین پذیرش این نکته که تراپی نیاز به زمان و صبر داره و ممکنه در ابتدا کمی چالش‌برانگیز باشه، می‌تونه انتظارات شما رو واقع‌بینانه‌تر کنه.

پذیرش اضطراب و درمیان گذاشتن با تراپیست

طبیعی هست که در ابتدای مسیر کمی اضطراب وجود داشته باشه؛ به خودتون اجازه بدید این احساس رو تجربه کنید و حتما با درمانگرتون این احساس رو درمیون بذارید. این کار کمک میکنه که ارتباط شفافی با هم شکل بدید و روند اعتماد کردن تسهیل میشه.

تمرکز درمانگر بر رابطه حسنه و پذیرش بی قید و شرط

مهم ترین نکته ای که درمانگر باد توجه داشته باشه اینه که نسبت به رفتار و گفته های مراجع گشوده باشه و قضاوت نکنه اونو و در جلسات ابتدایی تلاش کنه رابطه حسنه ای رو با هم شکل بدن. این کارها میتونه به اضطراب قبل از تراپی کمک کنه.

سایر توصیه ها

این موارد بطور مختصر برای کاهش اضطراب قبل از رواندرمانی و ترس از تراپی میتونن مفید باشن:

آگاهی از اهداف و فواید درمان: فهمیدن این که تراپی قرار نیست یک فرآیند قضاوت‌گرانه باشه و هدف اون کمک به رشد و بهبود شماست، می‌تونه به کاهش ترس از تراپی کمک کنه.

تحقیق درباره تراپیست‌ها: تحقیق و صحبت با دیگران درباره تراپیست‌ها، خواندن نظرات و توضیحات اونها می‌تونه کمک کنه تا با درمانگری آشنا بشید که احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

شروع با جلسات آنلاین یا مشاوره‌های اولیه: برخی از افراد ممکنه با جلسات آنلاین یا کوتاه‌مدت احساس راحتی بیشتری کنند و این روش‌ها می‌تونه گام اولیه خوبی برای کاهش اضطراب قبل از رواندرمانی باشه.

تعیین مرزهای شخصی: به یاد داشته باشید که شما حق دارید درباره موضوعاتی که راحت نیستید صحبت نکنید و در جلسات کنترل داشته باشید.

انتخاب تراپیست مناسب: ممکن است لازم باشد چندین تراپیست مختلف رو امتحان کنید تا کسی رو پیدا کنید که احساس کنید با او راحت هستید و به او اعتماد دارید و این اصلا چیز بدی نیست و بهتره ناامید نشید.

صحبت کردن درباره ترس‌ها در جلسه اول: می‌تونید جلسه اول رو با صحبت درباره ترس‌ها و نگرانی‌های خودتون از مراجعه به تراپیست شروع کنید. تراپیست‌های حرفه‌ای معمولاً به این مسائل آگاه هستن و به شما کمک می‌کنند تا احساس راحتی کنید و بر اضطراب قبل از تراپی و ترس از تراپی غلبه کنید.

جوونه، پلتفرمی برای ارتقای سلامت روان و بهبود حال درونی آدماست. ما با گروهی از درمانگران متخصص و همدل، انواع مختلفی از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی رو ارائه می‌کنیم و برای حال خوب همراهانمون تلاش می‌کنیم.

نقش تراپیست در کاهش اضطراب قبل از تراپی

نقش تراپیست در کاهش اضطراب قبل از تراپی

تراپیست‌ها آموزش دیده‌اند تا به افراد کمک کنن تا در جلسات ابتدایی احساس راحتی کنن و رابطه حسنه مبتنی براعتماد شکل بدن. اون‌ها با استفاده از مهارت‌های خاصی مثل ایجاد محیطی امن و غیرقضاوت‌گر، توضیح روند کار و ایجاد فضای اعتماد، تلاش می‌کنن تا اضطراب قبل از شروع رواندرمانی رو کاهش بدن. برخی از اقدامات تراپیست‌ها عبارتند از:

گفتگو در مورد اهداف و انتظارات

تراپیست در جلسات ابتدایی معمولاً از مراجع می‌پرسد که چه انتظاری از تراپی دارد، چه چیزهایی اونو نگران می‌کنه، و در طول جلسات می‌خواد به چه اهدافی برسه. این گفتگو می‌تونه کمک کنه تا مراجع حس کنه که تراپیست واقعاً به او گوش می‌ده و متعهد به کمک است.

شفاف‌سازی روند تراپی

توضیح در مورد اینکه جلسات چگونه پیش خواهد رفت، چه تکنیک‌هایی استفاده می‌شود، و ساختار کلی تراپی به چه صورت هست، می‌تونه ناآگاهی و ابهام رو کاهش بده.

فضای آزاد برای بیان احساسات اولیه

تراپیست ممکن هست از مراجع بخواد که درباره اضطراب یا نگرانی‌های خود از تراپی صحبت کنه، که خود این بیان، می‌تونه احساسات منفی رو کاهش بده.

کلام آخر

ما در این مقاله ازز جوونه دررابطه با این صحبت کردیم که اضطراب قبلا از شروع رواندرمانی چرا هست، چه علتهایی داره و چه راه هایی  برای کنترل و غلبه بر ترس از تراپی وجود داره.

برای اطلاعات بیشتر درباره ترس از تراپی میتونید منابع زیر رو مطالعه کنید:

How to Face Your Fear of Therapy

Scared Of Going to Therapy? Here’s why.

دنبال تراپیست میگردی؟

ما کمکت می‌کنیم که با توجه به نیازت، متخصصی که دنبالشی رو پیدا کنی. فقط کافیه فرم زیر رو پر کنی!

مجله جوونه

مجله جوونه، یادگیری بی حد و مرز

Line
دیدگاه خود را بنویسید